KĄCIK WISTOWY

31.01.2010

Na przekór…  

Problem 147

 

  

 

   

147.

 Mecz, obie przed, dealer S, licytowano:

W N E S
     

1

2

2

Pas

2

Pas

3

Pas

4

Pas

Pas

pas

 

Wyszedłeś asem trefl, ręce twoje i dziadka:

 

D 5 4

 

-

 

A K 8 7 6 3 2

 

7 5 2

K 10 2

D 6 3

W 10

A K W 9 6

 
   

Partner dołożył 8-kę (wist odmienny), pociągnąłeś więc króla (partner 3-kę) – od rozgrywającego spadła dama. Co wistujesz w trzeciej lewie? Jeśli zagrałeś trzeci raz w trefla waleta, to rozgrywający przebił i zagrał waleta pik. Jak się bronisz dalej?

    Rozwiązanie:

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

 

Rozwiązanie

 

         

147. Na przekór…

 Mecz, obie przed, dealer S, licytowano:

W N E S
     

1

2

2

Pas

2

Pas

3

Pas

4

Pas

Pas

pas

 

Wyszedłeś asem trefl, ręce twoje i dziadka:

 

D 5 4

 

-

 

A K 8 7 6 3 2

 

7 5 2

K 10 2

D 6 3

W 10

A K W 9 6

 
   

Partner dołożył 8-kę (wist odmienny), pociągnąłeś więc króla (partner 3-kę) – od rozgrywającego spadła dama. Co wistujesz w trzeciej lewie? Jeśli zagrałeś trzeci raz w trefla waleta, to rozgrywający przebił i zagrał waleta pik. Jak się bronisz dalej?

Rozwiązanie:

 Do wielu problemów trzeba podchodzić według kolejności “od ogółu – do szczegółu”. Tu widać, że zagrożeniem dla obrońców jest kolor karowy. Jeśli rozgrywający ma w tym kolorze dubla, lub 3 karty, to nie możemy zneutralizować tego koloru. A jeśli ma w karach tylko singla? To wtedy jedynym dojściem do wyrobionych przebitką kar jest dama pik. Czy możemy coś zaradzić, jeśli rozgrywający zagrał waleta pik mając w tym kolorze jeszcze asa? Pogłówkujcie zanim będziecie czytać dalej.

Jeśli nasz partner był posiadaczem asa (mało prawdopodobne), lub króla kier (dużo bardziej prawdopodobne), to znakomitym zagraniem w trzeciej lewie była dama kier, co pozwoli w stosownej chwili wykrócić atuty w stole, wyrywając dojście do kar. Ale to już gdybanie – jesteśmy tu i teraz po trzykrotnym zagraniu w trefle i mamy nowy problem do rozwiązania. Policzmy – jeśli rozgrywający miał tylko 5 pików, to po przebiciu trefla zostało mu 4, a teraz po zagraniu waleta już tylko 3. Czy nasz partner może mieć asa pik? Może, ale wyłącznie z drugiej talii. Gdyby rozgrywający miał rękę:

W 9 8 7 3

 

A K (W) x x

 

x (D)

D x

…to zarówno otwarcie licytacji jak i zagranie waleta pik byłoby dość ekstrawaganckie. Dużo bardziej prawdopodobne są dwa asy starsze w ręce rozgrywajacego i singiel karo, bo przy dubletonie rozgrywający powinien inaczej rozgrywać kontrakt. Jeśli założymy oba starsze asy u rozgrywajacego, to szansa obłożenia kontraktu musi być oparta na wytrąceniu dojścia do dobrych kar. Jak możemy tego dokonać po oczywistym w świetle poprzednich wywodów wskoczeniu królem pik? Zagranie w kiera jest za późne nawet jak partner ma w nich króla – rozgrywający weźmie asem w ręce, przebije karo i po dwukrotnym zaatutowaniu znajdzie się damą w stole, gdzie będzie czekało na niego za dużo lew. Zagranie w karo zakończy się tym samym, idem jak zagramy w pika. Zatem pozostało zagrać w trefla. Jeśli rozgrywający przebije w stole – nie będzie mógł wykorzystać kar. Jeśli przebije w ręce, to zostaną mu w niej tylko dwa atuty (jeśli od początku miał tylko 5). Teraz jeśli przebije karo, to zostanie mu jeden atut i przy naszych pozostałych jeszcze dwóch mamy lekarstwo na forty karowe. Zatem – choć wszelkie przykazania zabraniają zagrań w podwójny renons, graj na przekór nim. Całe rozdanie:

 

D 5 4

 

-

 

A K 8 7 6 3 2

 

7 5 2

K 10 2

8 3

D 6 3

K 7 5 4 2

W 10

D 5 4

A K W 9 6

10 8 3

 

A W 9 7 6

 

A W 10 9 8

 

9

D 4

 

 

   Ryszard Kiełczewski

[email protected]

 

 

Wist

Szkoła