Rozdanie 2
|
10874 82 AQ86 A106 |
Rozd. E, Po partii NS |
|
Q52 53 K1042 QJ87 |
A9 Q1064 J3 K9432 |
||
KJ63 AKJ97 975 5 |
W |
N |
E |
S |
- |
- |
pas |
1 |
pas |
1 |
pas |
2 |
pas |
2 BA1 |
pas |
3 2 |
pas |
4 |
pas |
pas |
pas |
1
co najmniej inwit do końcówki, pytanie o singla2
singleton treflowyKarta N – mimo dosyć słabych pików – jest na pewno w powyższej sekwencji warta inwitu do końcówki, przede wszystkim ze względu na wysokie honory (dwa asy plus dama wspierająca jednego z nich) oraz układ 4432 (a nie np. 4333). Oczywiście, możliwe są tu różne rozwiązania konwencyjne – przypominam jedno z nich, niekoniecznie najpopularniejsze, ale na pewno szalenie wygodne. Niezależnie jednak od szczegółowego znaczenia zapowiedzi 2BA, inwit ten powinien zostać przez gracza S przyjęty – mimo tylko 12 PC, jego ręka ma układ 5431 oraz prawie pełnego longera w kierach. Z kolei po pytających 2BA – gdy gracz N dowie się o singlu treflowym w ręce partnera, to on – w chwilę później – wrzuci końcówkę.
Dokładna analiza pokazuje, że grając w piki, można zawsze wziąć nawet jedenaście lew, będzie to jednak wymagało od rozgrywającego wykonania impasu waletem kier oraz trafnego rozwiązania atutów (blotka z ręki do króla na stole). Wiele zależy też od pierwszego wistu i dalszej obrony zawodników WE. Wzięcie lew dziesięciu, czyli zrealizowanie kontraktu 4, jest już znacznie łatwiejsze – impas kierowy nie jest wówczas konieczny, w atu natomiast najlepiej samemu nie grać wcale (szczególnie we wstępnej fazie rozgrywki – zgodnie z ogólną zasadą, iż przy “dziurawym” kolorze atutowym najlepiej jest rozpocząć rozgrywkę od wyrabiania koloru bocznego).
lp |
zapis
|
ile razy |
punkty |
% |
1 | -800 | 1 | 0.10 | 0.01 |
2 | -500 | 1 | 2.31 | 0.19 |
3 | -400 | 2 | 5.62 | 0.46 |
4 | -300 | 11 | 19.97 | 1.62 |
5 | -200 | 48 | 85.08 | 6.89 |
6 | -100 | 111 | 260.55 | 21.11 |
7 | 0 | 2 | 385.25 | 31.22 |
8 | 50 | 7 | 395.18 | 32.02 |
9 | 90 | 12 | 416.15 | 33.72 |
10 | 100 | 14 | 444.84 | 36.05 |
11 | 110 | 16 | 477.95 | 38.73 |
12 | 120 | 2 | 497.81 | 40.34 |
13 | 140 | 34 | 537.54 | 43.56 |
14 | 150 | 14 | 590.51 | 47.85 |
15 | 170 | 53 | 664.45 | 53.85 |
16 | 200 | 11 | 735.08 | 59.57 |
17 | 210 | 1 | 748.33 | 60.64 |
18 | 230 | 1 | 750.53 | 60.82 |
19 | 300 | 8 | 760.46 | 61.63 |
20 | 500 | 15 | 785.85 | 63.68 |
21 | 600 | 1 | 803.50 | 65.11 |
22 | 620 | 147 | 966.83 | 78.35 |
23 | 650 | 27 | 1158.85 | 93.91 |
24 | 790 | 3 | 1191.96 | 96.59 |
25 | 800 | 11 | 1207.41 | 97.85 |
26 | 870 | 1 | 1220.65 | 98.92 |
27 | 990 | 3 | 1225.07 | 99.28 |
28 | 1080 | 1 | 1229.48 | 99.63 |
29 | 1100 | 2 | 1232.79 | 99.90 |
30 | Śred. | 58 | 617.00 | 50.00 |
Prześledźmy jedną z dróg do jedenastu lew. Powiedzmy, że po proponowanej sekwencji licytacyjnej gracz E zawistuje W (w kolor trójki dziadka). Rozgrywający weźmie lewę D w ręce, zgra A, wróci do ręki A, po czym zaimpasuje kiery waletem (dla wzięcia jedenastu lew jest to zagranie absolutnie konieczne!). Następnie N musi kontynuować ze stołu K (!). Powiedzmy, że obrońca W wyrzuci w tej lewie trefla. N pozbędzie wtedy kara, przebije w ręce kolejnego kiera (W zrzuci jeszcze jednego trefla), po czym musi zagrać blotkę pik do króla (!), a potem powtórzyć pikiem (przedtem wolno mu cofnąć się do ręki A). Przeciwnicy nie będą w stanie połączyć trzeci raz atutów, możliwe będzie więc przebicie na stole dwóch blotek treflowych oraz wykorzystanie forty kierowej, na którą zostanie wyrzucone z ręki ostatnie przegrywające karo.
Oczywiście, możliwe są też różne inne rozwiązania szczegółowe, zwłaszcza gdy nastąpi wist A i pikiem albo blotką treflową, w każdym z nich konieczne jest jednak wykonanie wspomnianych wyżej, wcale nie absolutnie jednoznacznych, zwycięskich manewrów kierowo-pikowych. Ponieważ jest to – mniej lub bardziej – rozgrywka w widne karty, sądzę, iż znacznie popularniejszym od 650 dla NS będzie zapis 620 dla tej strony. Droga do dziesięciu lew w piki jest bowiem dużo bardziej oczywista – wystarczy, po hipotetycznym ataku W, np. wziąć pierwszą lewę D, zgrać A K i przebić kiery w ręce, a trefle w dziadku (po uprzednim ściągnięciu A). Nawet jeżeli gracz W nadbije trzecią rundę trefli (gdyż wcześniej pozbył się dwóch kart tego koloru na przebijane przez rozgrywającego w ręce kiery) – uczyni to kosztem swojej naturalnej lewy atutowej. W sumie obrońcy dostaną więc tylko dwie wziątki pikowe oraz karową (bądź jej ekwiwalent, np. w postaci trzeciej lewy atutowej).
Minimaks teoretyczny: 5 (NS), 11 lew; 650 dla NS.