Uniwersytet Brydżowy Krzysztofa Martensa |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Licytacja jak muzyka |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Transferowe wydłużanie kolorówNa szczęście dla nas brydżystów Krzysztof Martens powraca na dobre do brydża. Swą niezwykle obszerną wiedzę postanowił zaprezentować m.in. w serii książek (będzie ich co najmniej pięć).
Temu tematowi poświęcony jest pierwszy tomik serii. Autor prezentuje w nim zupełnie nowatorskie spojrzenie na problemy licytacji szlemowej. Niech w prowadzeniem w temat będzie poniższy przykład.
Licytacja klasyczna
Teraz 3 (uzgodnienie pików) otwiera drogę do licytacji szlemikowej. Natomiast jak interpretować 4? Czy jest to cue-bid uzgadniający kiery? Czy może solidny longer treflowy. I dalej: Co oznacza zgłoszone następnie przez W 4? Czy to cue-bid akceptujący grę w trefle? Czy może cue-bid w kontekście gry kierowej. A jeśli cue-bid, to jaki? Krótkość, czy figura karo? Nasze poczynania pełne są wątpliwości. Pomysł Krzysztofa Martensa polega na transferowym wskazywaniu (wydłużaniu) longera. Na przykład nadwyżkową kartę w układzie 5-5+ na starszych licytujemy tak:
3 – transferowe wskazanie 5-ciu kierów i dodatniego odchylenia w sile. Teraz E ma komfortowe możliwości wejścia w strefę szlemikową: 3 – uzgadniam kiery, 3 – uzgadniam piki, 4 – uzgadniam trefle (samodzielny kolor)
Wszystko staje się przejrzyste, a dalsza licytacja pozwala rozróżnić cue-bid krótkościowy od honorowego.
1 uzgodnienie kierów, aspiracje szlemikowe
Teraz otwierający kończy opis ręki wg schematu: 3 - dwie krótkości; 3BA – singleton karo; 4 - krótkość trefl; 4 - renons karo.
Popatrzmy, jak licytujemy układ 5-5 na starszych bez nadwyżek w sile.
1 forsujące2 – 4+ kiery. 3 – transferowe wydłużenie kierów, układ 5-5. 3 – uzgadniam kiery. Dalej otwierający licytuje wg znanego już nam schematu.
Przykład z książki “Licytacja jak muzyka”:
3 - transfer, 5-5. 3BA- krótkość karo. 4 - renons karo. 4 – cue-bid, z łatwo sprzedawalną ręką nie należy przejmować inicjatywy.
Jeśli chcesz poznać pełny mechanizm transferowego wydłużania kolorów oraz wiele innych niezwykle interesujących pomysłów Krzysztofa Martensa dotyczących strefy szlemowej, koniecznie kup książkę “Licytacja jak muzyka – transferowe wydłużanie kolorów”.
Władysław Izdebski
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|