KROK PO KROKU

Problem 5

20.04.2004

 

Jako E otrzymałeś kartę (mecz, obie strony przed partią, rozd. W.):
 

D 10 7 6 5

A 9 8 7

5 4

8 6

 

             Twój partner (W) otworzył 2BA.

W

N

E

S

2 BA
(21-22)

 pas

?

 

 

Jaką odzywkę wybierasz?

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Odp.: Otwarcie 2BA jest naturalne i obiecuje siłę 21-22 PC. Twoja karta zdecydowanie zapewnia bilans na końcówkę. Ręka jest układowa i oczywiście powinieneś spróbować uzgodnić kolor starszy. Jeśli zdecydujesz się na transfer 2 pokazujący 5+ pików, to już nie będziesz miał przestrzeni, by bezpiecznie sprawdzić możliwość uzgodnienia kierów. Dlatego należy zalicytować Staymana – 3.

 

 

 

W E
2 BA 3
3   ?

 

 

 

 

Co teraz?

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Odp.: Partner poinformował Cię o braku starszej czwórki, ale może mieć jeszcze trzy piki. Zalicytuj więc 3, co będzie próbą uzgodnienia tego koloru, a więc wskaże pięciokart.

 

W E
2 BA 3
3   3
4   ?

 

 

 

 

O co chodzi partnerowi?

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Odp.: Gdyby partner miał tylko dubletona pik, np. taką rękę:

 

K 2

K 10 8

A K W 7 2

A D 9

 

 

 

to zgłosiłby 3BA.

 

 

 

 

   Natomiast jeśli ma trzy piki, to wychodzi z licytacją powyżej 3BA licytując 4 lub tzw. cue-bid (najbliższe zatrzymanie w postaci króla lub asa w kolorze bocznym). Cue-bid jest zaproszeniem (inwitem) szlemikowym, a więc wskazuje nie tylko fit pikowy, ale także nadwyżkę. W tym przypadku urodziwą kartę, dobra do gry kolorowej, np. taką:

 

K W 7

D 10

A K 7 2

A K 9 8

 

 

 

 

 

 

 

Co więc licytujesz?

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Odp.: Twoja karta jest zbyt słaba na szlemika, brak bilansu na 12 lew, więc powinieneś powrócić na kolor uzgodniony – zgłosić 4. Oto obie ręce:

 

 

 

A W 5

 

D 10 7 6 5

 

 

K 10

 

A 9 8 7

 

 

A 9 4 3

 

5 4

 

 

A K W 2

8 6

 

 

W ma wyjątkowo piękną kartę do gry kolorowej. Gdyby miał rękę, np. taką:

 

K W 7

 

K 10

 

A K D 10 9

D W 10

 

 

 

  to Twoje 3 podniósłby do 4.

 

 

 

Władysław Izdebski

[email protected]

Szkoła