CZY UMIESZ ROZGRYWAĆ ?

31.08.2004

Problem 7

 

W rozgrywa kontrakt 6 po licytacji:

 

W N E S
 1    2 BA(1) 4 (2) pas
4 (3)     pas 5 (3) pas
6 pas pas pas
pas pas pas    

 

1- dwukolorówka, co najmniej 5-5 na kolorach młodszych

2 - Splinter

3 - Cue bidy

  

 

N zawistował waletem pik. Jak to wygrać ?

 

 

   

AD2 

87654 

 

A5432

KD76

 

D2 

A43 

 

A32 

 

 

 

Rozwiązanie

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Rozwiązanie:

 

 

By wygrać ten kontrakt należy spotkać podział kierów nie gorszy niż 3-1. Lewy na które liczymy to 5 kierowych w ręce, trzy pikowe na asa i damę oraz jedną fortę, dwa młodsze asy i dwie przebitki trefli w stole. Daje to razem 12 lew. Wiemy co, zastanówmy się jak ? By możliwe było

 

   

AD2 

87654 

 

A5432

KD76

 

D2 

A43 

 

A32 

 

 zrealizowanie wymienionych lew musimy mieć komunikację. Przypuśćmy, że zabijemy waleta pik damą i zagramy dwa razy kiery. Jeśli się podzielą poradzimy sobie bez trudu. Jeśli nie (trójka może być tylko u S), to zagramy asa trefl i przebijemy trefla. Wrócimy asem pik do ręki i przebijemy ostatniego trefla. Teraz po oddaniu pika S podegra damę karo i będzie bajt – jak mawiają derdyści. Zatem nie tędy droga. Po licytacji i pierwszym wiście położenie króla pik nie stanowi chyba tajemnicy ? Wykorzystajmy to w myśl zasady - “jeśli musisz oddać lewę, oddaj we właściwej chwili”, a także temu przeciwnikowi, który nie jest dla nas groźny. Wszak położenie króla karo również nie stanowi tajemnicy. Posiada go N na swoje wejście 2 BA, a kolejnym dowodem na to jest brak wistu z sekwensu treflowego, którego najprawdopodobniej N nie posiada.

Przepuszczamy więc waleta pik, co uchroni nas później od dopuszczenia do ręki niebezpiecznego przeciwnika jakim dla nas jest S. Teraz po dowolnym zagraniu N dochodzimy do “piłki” i zgrywamy mariasza kier, impasujemy pika (jeśli się podzieliły mamy nadmiar lew), przebijamy trefla, wracamy asem pik do ręki i przebijamy ostatniego trefla oraz czwartego pika fortującego piątą kartę tego koloru. Po tej operacji jesteśmy w ręce i możemy odebrać ostatniego atuta. As karo zabezpiecza dojście do forty pikowej. C.B.D.O.

 

 

Ryszard Kiełczewski

[email protected]

 

Rozgrywka
Szkoła