CZY UMIESZ ROZGRYWAĆ ?

05.02.2004

Problem 1

Wszystkie kontrakty są grane w meczu i należy uwzględniać bezpieczną rozgrywkę.

 

  1. W rozgrywa 6 . Atak 7-ką karo. Rozgrywający impasuje. S dorzuca 4-kę. Jak należy rozgrywać ?

 

 

   

A D 9 4

8

 

A 9 8

D 10 4 2

 

W 10

A D 6 5

 

K D 10 8

A W 7 4

 

 

 

Rozwiązanie

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Rozwiązanie:

 

Po udaniu się impasu karowego jedynym problemem stało się – jak rozegrać kiery. Technicznym zagraniem jest tu tzw. impas culbertsonowski polegający na impasowaniu obu brakujących figur do asa. Po wzięciu pierwszej lewy należy zagrać asa i blotkę pik przebijając w stole, skąd zagrywamy kiera do “numerka” w ręce, chyba, że od S pokaże się figura. Jeżeli tą lewę weźmie N, to może wyjść w :

    • pika

Przebijamy w stole, odbieramy atuty, impasujemy karo utrzymując się damą, na asa karo pozbywamy się pika (jeśli dama nie jest lewą) i impasujemy kiera. Jeśli tan impas się uda wygraliśmy. Impas culbertsonowski daję szansę nie oddania dwóch lew przy takiej rozgrywce wynoszącą 75% - z czterech możliwych rozkładów brakujących dwóch figur tylko raz król z waletem będzie w ręce N.

    • karo

Utrzymujemy się damą (lub asem jeśli N zagra królem) i ponawiamy impas kierowy. Jeśli się uda przebijamy kolejnego pika i gramy asa karo. Jeśli S nie przebije reszta jest prosta. Po przebiciu zaś asa karo nadbijamy i przebijamy ostatniego pika asem trefl i atutujemy.

    • kiera

Przebijamy trzeci raz pika, atutujemy, zgrywamy asa kier ( a nuż się dzielą i nie będzie już potrzebny impas karo) i jeśli kiery się nie podzielą przebijamy trzeciego pika, atutujemy i po impasie karo usuwamy ostatniego pika na karo.

 

 

 

Poprawka:
Stare porzekadło ludowe powiada: hebluj, hebluj synku – tato siekierą poprawi. Jeden z czytelników strony SZKOŁA – Lech Kurowski - zwrócił uwagę, że jest jeszcze lepszy sposób rozgrywki: impasujemy ponownie karo, na asa karo zrzucamy kiera i na ostatnie karo drugiego kiera, a potem gramy na dwustronne przebitki biorąc 7 lew przebitkowych, pika, kiera i trzy kara. 
Zatrudniłem zaprzyjaźnionego matematyka brydżystę, który potwierdził słuszność uwag kolegi Lecha. Dokonał jednak kolejnego szlifu rozgrywki aby uniknąć niewielkiego wprawdzie ale realnego niebezpieczeństwa usunięcia pika przez S na trzecie lub czwarte karo, co przy posiadaniu przez niego 9-ki trefl mogłoby skończyć się nadbitką drugiego lub trzeciego pika. Aby tego uniknąć należy po drugim udanym impasie w karach w następnych lewach zagrać as pik i przebić pika, a potem grać tak jak proponuje Lech. Jeśli S przebije trzecie karo gramy przez kiery z zastosowaniem impasu culbertsonowskiego.