CZY UMIESZ ROZGRYWAĆ ? |
||||||||||||||||||||||||||||||||
05.02.2004 |
||||||||||||||||||||||||||||||||
Problem 1 |
||||||||||||||||||||||||||||||||
Wszystkie kontrakty są grane w meczu i należy uwzględniać bezpieczną rozgrywkę.
Rozwiązanie:
Po udaniu się impasu karowego jedynym problemem stało się – jak rozegrać kiery. Technicznym zagraniem jest tu tzw. impas culbertsonowski polegający na impasowaniu obu brakujących figur do asa. Po wzięciu pierwszej lewy należy zagrać asa i blotkę pik przebijając w stole, skąd zagrywamy kiera do “numerka” w ręce, chyba, że od S pokaże się figura. Jeżeli tą lewę weźmie N, to może wyjść w :
Przebijamy w stole, odbieramy atuty, impasujemy karo utrzymując się damą, na asa karo pozbywamy się pika (jeśli dama nie jest lewą) i impasujemy kiera. Jeśli tan impas się uda wygraliśmy. Impas culbertsonowski daję szansę nie oddania dwóch lew przy takiej rozgrywce wynoszącą 75% - z czterech możliwych rozkładów brakujących dwóch figur tylko raz król z waletem będzie w ręce N.
Utrzymujemy się damą (lub asem jeśli N zagra królem) i ponawiamy impas kierowy. Jeśli się uda przebijamy kolejnego pika i gramy asa karo. Jeśli S nie przebije reszta jest prosta. Po przebiciu zaś asa karo nadbijamy i przebijamy ostatniego pika asem trefl i atutujemy.
Przebijamy trzeci raz pika, atutujemy, zgrywamy asa kier ( a nuż się dzielą i nie będzie już potrzebny impas karo) i jeśli kiery się nie podzielą przebijamy trzeciego pika, atutujemy i po impasie karo usuwamy ostatniego pika na karo.
|
||||||||||||||||||||||||||||||||
Poprawka: Stare porzekadło ludowe powiada: hebluj, hebluj synku – tato siekierą poprawi. Jeden z czytelników strony SZKOŁA – Lech Kurowski - zwrócił uwagę, że jest jeszcze lepszy sposób rozgrywki: impasujemy ponownie karo, na asa karo zrzucamy kiera i na ostatnie karo drugiego kiera, a potem gramy na dwustronne przebitki biorąc 7 lew przebitkowych, pika, kiera i trzy kara. Zatrudniłem zaprzyjaźnionego matematyka brydżystę, który potwierdził słuszność uwag kolegi Lecha. Dokonał jednak kolejnego szlifu rozgrywki aby uniknąć niewielkiego wprawdzie ale realnego niebezpieczeństwa usunięcia pika przez S na trzecie lub czwarte karo, co przy posiadaniu przez niego 9-ki trefl mogłoby skończyć się nadbitką drugiego lub trzeciego pika. Aby tego uniknąć należy po drugim udanym impasie w karach w następnych lewach zagrać as pik i przebić pika, a potem grać tak jak proponuje Lech. Jeśli S przebije trzecie karo gramy przez kiery z zastosowaniem impasu culbertsonowskiego. |
||||||||||||||||||||||||||||||||