Rozdanie 1; rozdawał N, obie przed partią.
K6 |
||||
QJ 93 106542 A1087 |
A532 |
|||
109874 A65 Q J542 |
W |
N |
E |
S |
– |
pas |
1 BA |
pas |
pas1 |
pas |
1
7 PC, w tym D W sec, to zbyt mało, aby zainwitować dograną
Na zdecydowanej większości stołów licytacja wygaśnie w kontrakcie 1BA (E); turniejowa nota obu par będzie więc zależała przede wszystkim od tego, ile lew weźmie rozgrywający. Teoretycznie rzecz biorąc, może ich skompletować aż dziesięć, w praktyce nie będzie to jednak takie proste, aby bowiem osiągnąć ten ambitny cel – w większości wariantów gracz E będzie musiał rozpocząć rozgrywkę kar od wyjścia z ręki królem (!). Przeciwnik S odda bowiem naturalny wist w pika, a jego partner wstawi na trzeciej ręce króla. Gdyby rozgrywający nie pobił tej lewy A, prawy obrońca dostałby szansę, aby zmienić atak na D albo 10, co okazałoby się dla rozgrywającego śmiertelne. Natomiast po zabiciu K asem jedyna droga wiodąca do wzięcia lew dziesięciu musi być rozpoczęta zagraniem z ręki K (przedtem można ewentualnie ściągnąć jedną albo dwie lewy treflowe). Po wzięciu lewy A N będzie kontynuował pikiem, a rozgrywający utrzyma się D w dziadku, po czym ściągnie K D (jeśli tego dotychczas nie uczynił) oraz wszystkie kara. Obrońca S będzie wówczas musiał zachować A oraz W x, zdoła więc utrzymać tylko jedną fortę pikową. Gracz E wyrobi sobie wówczas lewę kierową (trafiając palcówkę w tym kolorze), zdobędzie więc w sumie cztery kara, trzy trefle, dwa piki oraz kiera. A obrońcy dostaną tylko dwa czerwone asy oraz jedną lewę pikową.
Na marginesie, gdyby kontrakt bezatutowy został ustawiony ze znacznie mniej naturalnej ręki W, pierwszy wist D albo 10 (także daleki od oczywistości) ograniczyłby rozgrywającego do lew ośmiu. Ale po ataku w każdą inną kartę gracz W mógłby już skompletować lew dziesięć.
Jak już wspomniałem, w praktyce znacznie bardziej częste będę wypadki, kiedy to grający w bez atu (przede wszystkim zawodnicy E) będą się musieli zadowolić mniejszą liczbą lew, nierzadko tylko siedmioma.
Na WE jest też możliwe do wzięcia aż jedenaście lew w kara, w tym celu trzeba jednak będzie trafnie rozwiązać zarówno kolor atutowy, jak i palcówkę kierową.
Minimaks teoretyczny: 4 BA (E!), 10 lew; 430 dla WE.
Maksymalne liczby lew możliwe do wzięcia przy grze w poszczególne miana:
– 9 (WE);
– 11 (WE);
– 7 (WE);
– 7 (WE);
BA – 10 (E!).